Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/3165
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorПенюк, Валерія Олександрівна / Peniuk, Valeriia-
dc.date.accessioned2025-08-27T13:48:03Z-
dc.date.available2025-08-27T13:48:03Z-
dc.date.issued2025-07-
dc.identifier.otherУДК 303.4:004.056-
dc.identifier.urihttp://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/3165-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню актуальності проблеми цифрових загроз в процесі здійснення комунікацій підприємств зі споживачами. Окреслено особливість поняття довіри споживача у цифровому середовищі та визначено складові довіри у цифровому середовищі. Визначено поняття та передумови кібезагроз у сучасному світі. Доведено чому кібербезпека це фундамент якісної комунікації та довготривалих стосунків із клієнтами в цифровому середовищі, і визначено результати такого впливу на довіру, лояльність і репутацію бренду/підприємства. Охарактеризовано поняття «ботоферма» і визначено його вплив в процесі використання інструментів маркетингу. Наведено приклади інформації, яка повинна бути захищеною при використанні різних видів каналів комунікацій зі споживачами/клієнтами. Визначено важливість захисту клієнтських баз даних в процесі збору, та окреслено чому формування баз даних це лише початковий етап цифрової безпеки. The article is devoted to the study that cybersecurity and effective communication have become critically important components of the security and stable functioning of not only governmental structures, but also of business, education, and everyday life. Cybersecurity and communication are closely interconnected, as any exchange of information through digital channels requires protection. Almost daily, companies interact with and attempt to better understand their consumers – learning their personal data, preferences, purchasing frequency, and more – thereby actively collecting personal information. This article explores the relevance of digital threats in the context of business-to-consumer communication. It highlights the specific nature of consumer trust in the digital environment and outlines the components that constitute trust in this space. The concept and prerequisites of cyber threats in the modern world are defined. The study demonstrates why cybersecurity forms the foundation of high-quality communication and long-term relationships with clients in a digital setting, and shows how it influences trust, loyalty, and the reputation of a brand or enterprise. The concept of a "bot farm" is described, and it is recognized as a significant and dangerous threat to modern consumer communications. The article provides examples of the types of information that must be protected when using various communication channels with consumers and clients, including email marketing, social media surveys, messaging platforms, data collection via websites, chatbots, and more. It is emphasized that effective communication – even in the digital realm – enables the formation of a valuable asset: client databases. The article underlines the importance of protecting these databases during the data collection process and argues that database formation is only the initial stage of ensuring digital security. Additionally, the article emphasizes the need for continuous staff training and awareness to maintain robust cybersecurity practices and ensure secure, trustworthy communication with consumers. It stresses that cybersecurity is not a one-time implementation but an ongoing process that must evolve alongside emerging digital threats. Ultimately, the article advocates for a strategic and integrated approach to cybersecurity as a core element of effective digital communication and consumer relationship management.uk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherПенюк В. О. КІБЕРБЕЗПЕКА ТА КОМУНІКАЦІЇ: СУЧАСНІ РЕАЛІЇ / В. О. Пенюк // Бізнес-навігатор. – 2025. – № 4 (81). – С. 311–316. – DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.81-47.uk_UK
dc.subjectкібербезпекаuk_UK
dc.subjectcybersecurityuk_UK
dc.subjectкомунікаціїuk_UK
dc.subjectcommunicationuk_UK
dc.subjectдовіраuk_UK
dc.subjecttrustuk_UK
dc.subjectспоживачuk_UK
dc.subjectconsumeruk_UK
dc.subjectцифрове середовищеuk_UK
dc.subjectdigital environmentuk_UK
dc.titleКібербезпека та комунікації: сучасні реаліїuk_UK
dc.title.alternativeCybersecurity and Communications: Modern Realitiesuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Располагается в коллекциях:06.54.51 Комп'ютеризація. Інформатизація. Економіка інформаційного обслуговування

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Peniuk_kiberbezpeka.pdfосновний текст365.22 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.