Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/3165
Назва: Кібербезпека та комунікації: сучасні реалії
Інші назви: Cybersecurity and Communications: Modern Realities
Автори: Пенюк, Валерія Олександрівна / Peniuk, Valeriia
Теми: кібербезпека
cybersecurity
комунікації
communication
довіра
trust
споживач
consumer
цифрове середовище
digital environment
Дата публікації: лип-2025
Видавництво: Пенюк В. О. КІБЕРБЕЗПЕКА ТА КОМУНІКАЦІЇ: СУЧАСНІ РЕАЛІЇ / В. О. Пенюк // Бізнес-навігатор. – 2025. – № 4 (81). – С. 311–316. – DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.81-47.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена дослідженню актуальності проблеми цифрових загроз в процесі здійснення комунікацій підприємств зі споживачами. Окреслено особливість поняття довіри споживача у цифровому середовищі та визначено складові довіри у цифровому середовищі. Визначено поняття та передумови кібезагроз у сучасному світі. Доведено чому кібербезпека це фундамент якісної комунікації та довготривалих стосунків із клієнтами в цифровому середовищі, і визначено результати такого впливу на довіру, лояльність і репутацію бренду/підприємства. Охарактеризовано поняття «ботоферма» і визначено його вплив в процесі використання інструментів маркетингу. Наведено приклади інформації, яка повинна бути захищеною при використанні різних видів каналів комунікацій зі споживачами/клієнтами. Визначено важливість захисту клієнтських баз даних в процесі збору, та окреслено чому формування баз даних це лише початковий етап цифрової безпеки. The article is devoted to the study that cybersecurity and effective communication have become critically important components of the security and stable functioning of not only governmental structures, but also of business, education, and everyday life. Cybersecurity and communication are closely interconnected, as any exchange of information through digital channels requires protection. Almost daily, companies interact with and attempt to better understand their consumers – learning their personal data, preferences, purchasing frequency, and more – thereby actively collecting personal information. This article explores the relevance of digital threats in the context of business-to-consumer communication. It highlights the specific nature of consumer trust in the digital environment and outlines the components that constitute trust in this space. The concept and prerequisites of cyber threats in the modern world are defined. The study demonstrates why cybersecurity forms the foundation of high-quality communication and long-term relationships with clients in a digital setting, and shows how it influences trust, loyalty, and the reputation of a brand or enterprise. The concept of a "bot farm" is described, and it is recognized as a significant and dangerous threat to modern consumer communications. The article provides examples of the types of information that must be protected when using various communication channels with consumers and clients, including email marketing, social media surveys, messaging platforms, data collection via websites, chatbots, and more. It is emphasized that effective communication – even in the digital realm – enables the formation of a valuable asset: client databases. The article underlines the importance of protecting these databases during the data collection process and argues that database formation is only the initial stage of ensuring digital security. Additionally, the article emphasizes the need for continuous staff training and awareness to maintain robust cybersecurity practices and ensure secure, trustworthy communication with consumers. It stresses that cybersecurity is not a one-time implementation but an ongoing process that must evolve alongside emerging digital threats. Ultimately, the article advocates for a strategic and integrated approach to cybersecurity as a core element of effective digital communication and consumer relationship management.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/3165
Розташовується у зібраннях:06.54.51 Комп'ютеризація. Інформатизація. Економіка інформаційного обслуговування

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Peniuk_kiberbezpeka.pdfосновний текст365.22 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.