Please use this identifier to cite or link to this item: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБозуленко, Олена Ярославівна-
dc.contributor.authorШкабара, Тетяна Леонідівна-
dc.date.accessioned2021-08-16T06:57:42Z-
dc.date.available2021-08-16T06:57:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationhttp://chtei-knteu.cv.ua/herald/content/download/archive/2017/v3/NV-2017-v3_16.pdfuk_UK
dc.identifier.otherУДК 006.73+006.83:006.063-
dc.identifier.urihttp://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/279-
dc.description.abstractУ статті актуалізується проблема забезпечення виробництва та реалізації вітчизняної харчової продукції регламентованого рівня якості та безпечності, зокрема з позицій інформативного документального супроводу. Розглядаються критерії формування якості/інформаційної якості товарів на прикладі продовольчої групи у методологічному ракурсі термінологічних обґрунтувань, цільового призначення, державних гарантій, соціально-економічних виявів, ринкового відображення, зворотних зв’язків із споживачами. Дано авторське визначення категорії «інформаційна якість товарів» як складної системи, рівневими виявами якої є деталізована інформація про споживчі властивості товарів, нормовані показники якості/безпечності відповідної продукції та способи відображення базових повідомлень про продовольчі товари. Обґрунтовуються індикаційні параметри інформаційної якості товарів – достовірність, достатність, доступність, своєчасність інформації про якість товарів. Акцентується увага на прикладах ринкових виявів інформаційної фальсифікації товарів, наслідків таких процесів невідповідності та методів їх унеможливлення. Авторами розглядаються перспективи розширення специфікацій інформаційної якості товарів.The article actualizes the problem of ensuring the production and sale of domestic food products of regulated level of quality and safety, in particular from the standpoint of informative documentary support. The criteria of the formation of quality/informational quality of goods on the example of the food group are considered in the methodological perspective of terminological substantiation, purposeful use, state guarantees, socioeconomic indications, market display, and feedback with consumers. The author's definition of the category «informational quality of goods» is given as a complex system, the level expression of which are detailed information about consumer properties of goods, normalized indicators of quality/safety of the corresponding products and ways of displaying basic messages about food products. The indicative parameters of the informational quality of goods are substantiated - authenticity, sufficiency, availability, timeliness of information about the quality of goods. The article focuses on examples of market manifestations of informational falsification of goods, the consequences of such processes of discrepancy and the methods of their prevention. The authors consider the prospects of expanding the specifications of informational quality of goods.uk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2017. № 3 (67). с. 164-175.uk_UK
dc.subjectтоварuk_UK
dc.subjectproductuk_UK
dc.subjectякістьuk_UK
dc.subjectqualityuk_UK
dc.subjectінформаційна якістьuk_UK
dc.subjectinformational qualityuk_UK
dc.subjectбезпечністьuk_UK
dc.subjectsafetyuk_UK
dc.subjectфальсифікаціяuk_UK
dc.subjectfalsificationuk_UK
dc.titleСучасні критерії інформаційної якості товарівuk_UK
dc.title.alternativeMODERN CRITERIA OF INFORMATIONAL QUALITY OF GOODSuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Appears in Collections:71.01.55 Товарознавство

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NV-2017-v3_16.pdf218.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.