Please use this identifier to cite or link to this item: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/279
Title: Сучасні критерії інформаційної якості товарів
Other Titles: MODERN CRITERIA OF INFORMATIONAL QUALITY OF GOODS
Authors: Бозуленко, Олена Ярославівна
Шкабара, Тетяна Леонідівна
Keywords: товар
product
якість
quality
інформаційна якість
informational quality
безпечність
safety
фальсифікація
falsification
Issue Date: 2017
Publisher: Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2017. № 3 (67). с. 164-175.
Citation: http://chtei-knteu.cv.ua/herald/content/download/archive/2017/v3/NV-2017-v3_16.pdf
Abstract: У статті актуалізується проблема забезпечення виробництва та реалізації вітчизняної харчової продукції регламентованого рівня якості та безпечності, зокрема з позицій інформативного документального супроводу. Розглядаються критерії формування якості/інформаційної якості товарів на прикладі продовольчої групи у методологічному ракурсі термінологічних обґрунтувань, цільового призначення, державних гарантій, соціально-економічних виявів, ринкового відображення, зворотних зв’язків із споживачами. Дано авторське визначення категорії «інформаційна якість товарів» як складної системи, рівневими виявами якої є деталізована інформація про споживчі властивості товарів, нормовані показники якості/безпечності відповідної продукції та способи відображення базових повідомлень про продовольчі товари. Обґрунтовуються індикаційні параметри інформаційної якості товарів – достовірність, достатність, доступність, своєчасність інформації про якість товарів. Акцентується увага на прикладах ринкових виявів інформаційної фальсифікації товарів, наслідків таких процесів невідповідності та методів їх унеможливлення. Авторами розглядаються перспективи розширення специфікацій інформаційної якості товарів.The article actualizes the problem of ensuring the production and sale of domestic food products of regulated level of quality and safety, in particular from the standpoint of informative documentary support. The criteria of the formation of quality/informational quality of goods on the example of the food group are considered in the methodological perspective of terminological substantiation, purposeful use, state guarantees, socioeconomic indications, market display, and feedback with consumers. The author's definition of the category «informational quality of goods» is given as a complex system, the level expression of which are detailed information about consumer properties of goods, normalized indicators of quality/safety of the corresponding products and ways of displaying basic messages about food products. The indicative parameters of the informational quality of goods are substantiated - authenticity, sufficiency, availability, timeliness of information about the quality of goods. The article focuses on examples of market manifestations of informational falsification of goods, the consequences of such processes of discrepancy and the methods of their prevention. The authors consider the prospects of expanding the specifications of informational quality of goods.
URI: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/279
Appears in Collections:71.01.55 Товарознавство

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NV-2017-v3_16.pdf218.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.