Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/2704
Название: Адаптація бізнес-стратегій українського бізнесу в умовах війни: міжнародний досвід
Другие названия: Adaptation of Business Strategies of Ukrainian Businesses in Wartime Conditions: International Experience
Авторы: Круглянко, Андрій Вікторович / Kruhlyanko, Andriy
Ключевые слова: міжнародний менеджмент
international management
бізнес-стратегії
business strategies
криза
crisis
адаптація бізнес-стратегій
adaptation of business strategies
Дата публикации: 26-фев-2024
Издатель: Круглянко А. АДАПТАЦІЯ БІЗНЕС-СТРАТЕГІЙ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД / А. Круглянко // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. – 2024. – № 1 (93). – С. 51–64. – DOI: http://doi.org/10.34025/2310-8185-2024-1.93.05.
Аннотация: Актуальність. Постановка проблеми. Війна росії проти України зруйнувала інфраструктуру, розірвала ланцюги постачання, спричинила втрату ринків та ресурсів, відтік людського капіталу тощо. В таких умовах пошук ефективних стратегій адаптації та виживання бізнесу набуває критичної важливості. Звернення до міжнародного досвіду, зокрема до бізнес-стратегій компаній, що стикалися з кризами та конфліктами, може стати цінним джерелом знань та інсайтів для українського бізнесу. Мета дослідження. На основі аналізу міжнародного досвіду та українських реалій розробити рекомендації щодо адаптації бізнес-стратегій міжнародного менеджменту для підвищення стійкості та конкурентоспроможності українських підприємств в умовах воєнних викликів. Методологія. При дослідженні теоретичних основ бізнес-стратегій міжнародного менеджменту та успішних кейсів їх адаптації під час криз та військових конфліктів використано емпіричний метод порівняння. При визначенні ключових викликів та загроз, з якими стикаються українські підприємства в умовах війни використано елементи гіпотетично-дедуктивної моделі наукового методу. При розробці рекомендацій для українських підприємств щодо адаптації бізнес-стратегій з використанням підходів міжнародного менеджменту використано теоретичні методи синтезу та узагальнення. Результати. Міжнародний менеджмент оперує різними типами бізнес-стратегій, які визначають напрями розвитку компаній на зарубіжних ринках. Серед них: глобальна стратегія, мультинаціональна стратегія, транснаціональна стратегія, міжнародна стратегія. Під час криз та конфліктів компанії часто змушені переглядати свої стратегії та адаптувати їх до нових умов. Здатність до перегляду продиктована наявністю у компаній таких рис: стратегічна гнучкість, динамічні здібності, організаційна стійкість, лідерство, інноваційність. Ключові виклики та загрози, з якими стикаються українські підприємства в умовах війни, і які необхідно враховувати при адаптації бізнес-стратегій: реальність війни, бойових дій, ракетні атаки; майже повна блокада ключових ланцюгів постачання через морські шляхи; неготовність повноцінно і швидко замінити морські шляхи постачання сухопутними; внутрішні логістичні проблеми, пов’язаних з фізичним знищенням значної частки інфраструктури. Ґрунтуючись на міжнародному досвіді адаптації бізнесу до криз та непрогнозованих викликів, можна рекомендувати вітчизняному менеджменту адаптовувати бізнес-стратегії в умовах воєнних викликів в першу чергу використовуючи перевірені підходи міжнародного менеджменту, адаптовані до місцевих умов: в частині оптимізації ланцюгів поставок доцільно звернути увагу на пошук альтернативних, надійних постачальників і логістичних маршрутів з числа використання місцевих ресурсів для зменшення залежності від імпорту; в частині переорієнтації з експорту до країн колишнього СНД сфокусуватися на внутрішній ринок і державні замовлення (зокрема ВПК); цифрова трансформація та інновації через активізацію використання цифрових технологій для покращення передусім внутрішньої ефективності бізнесу; запровадження гнучкості стратегічного планування; розвиток персоналу; пошук стратегічних партнерств; ревізія підходів до пошуку фінансування та кредитування. Практичне значення. Результати дослідження можуть мати пряме практичне застосування для українських підприємств, які шукають способи адаптації до воєнних викликів. Перспективи подальших досліджень. Подальше дослідження спрямоване на виявлення та обґрунтування конкретних пріоритетних напрямів трансформації бізнес-моделей українських підприємств, а також обґрунтування конкретних інструментів стратегічного менеджменту, які доцільно використовувати першочергово під час адаптаційних процесів бізнес-стратегій вітчизняного менеджменту. Russia's war against Ukraine destroyed infrastructure, disrupted supply chains, caused a loss of markets and resources, an outflow of human capital, and more. In such conditions, the search for effective business adaptation and survival strategies becomes critical. Turning to international experience, in particular to the business strategies of companies that faced crises and conflicts, can become a valuable source of knowledge and insights for Ukrainian business. International management operates with different types of business strategies. Among them: global strategy, multinational strategy, transnational strategy, international strategy. During crises and conflicts, companies are often forced to review their strategies and adapt them to new conditions. The ability to review is dictated by the presence of the following traits in companies: strategic flexibility, dynamic capabilities, organizational stability, leadership, innovativeness. The key challenges and threats that Ukrainian enterprises face in wartime, and which must be taken into account when adapting business strategies: the reality of war, hostilities, missile attacks; almost complete blockade of key supply chains through sea lanes; inability to fully and quickly replace maritime supply routes with land ones; internal logistical problems associated with the physical destruction of a significant part of the infrastructure. Based on the international experience of business adaptation to crises, it is possible to recommend domestic management to adapt business strategies in the conditions of military challenges, primarily using proven approaches of international management, adapted to local conditions: in terms of optimizing supply chains, it is advisable to pay attention to the search for alternative, reliable suppliers and logistics routes from among the use of local resources to reduce dependence on imports; in terms of reorientation from exports to the countries of the former CIS, focus on the domestic market and state orders (in particular, the military industry); digital transformation and innovation through increased use of digital technologies to improve primarily internal business efficiency; introduction of strategic planning flexibility; personnel development; search for strategic partnerships; revision of approaches to finding financing and lending.
URI: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/2704
Располагается в коллекциях:06.81.12 Організація та управління. Планування на підприємстві

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Круглянко А. В. стаття.pdfосновний текст266.72 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.