Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/2415
Назва: | Інноваційні компетентності методології та організації науково-прикладних досліджень в підготовці фахівця галузей економіки |
Інші назви: | Innovative Competences of Methodology and Organization of Scientific and Applied Research in the Training of Economic Fields Specialists |
Автори: | Вдовічен, Анатолій Анатолійович Королюк, Юрій Григорович Вдовічена, Ольга Генадіївна |
Теми: | навчальні компетентності підготовка фахівців науково-прикладні дослідження інновації освіти educational innovations educational competences scientific and applied research specialist training |
Дата публікації: | сер-2024 |
Видавництво: | Вдовічен А. А. ІННОВАЦІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МЕТОДОЛОГІЇ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ПРИКЛАДНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦЯ ГАЛУЗЕЙ ЕКОНОМІКИ / А. А. Вдовічен, Ю. Г. Королюк, О. Г. Вдовічена // Ефективна економіка. –2024. – № 7. – URL: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/4421. |
Бібліографічний опис: | http://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.8.9 |
Короткий огляд (реферат): | В рамках проведеного дослідження запропоновано інноваційно-компетентісну систему вдосконалення наукової освіти. В основу системи закладено механізм динамічного відбору інноваційних складових відповідної галузі економіки. В якості функціональних елементів такого механізму визначено три фундаментальні компетенції методології та організації науково-прикладних досліджень: компетенції вибору дієвих методів дослідження; компетенції верифікації наукової інформації; компетенції використання засобів інформатизації наукових досліджень. В поєднанні з кадровою складовою такий механізм повинен забезпечити динамічне нормативне регулювання стандартів вищої освіти в інноваційній площині. Практичне значення одержаних результатів полягає у тому, що рекомендації і пропозиції, викладені у дослідженні, передбачають обґрунтування впровадження інноваційно-компетентісної системи динамічного вдосконалення наукової освіти. Перспективами подальших досліджень у цьому напрямку визначено розробку та опис відповідних загальних та спеціальних компетенцій аналізованих стандартів вищої освіти. Scientific and technical progress in the 21st century has entered the phase of total and hyperdynamic coverage of all spheres of human existence without exception. It is impossible to deny its global and inevitable influence, and not taking into account the peculiarities and trends leads to extremely negative consequences. That is why in the process of training specialists of various levels, scientific and applied competences begin to play a dominant role. In all spheres of state existence - military, economic, social, ecological, modern Ukraine is in survival mode. Therefore, we cannot afford delays in the introduction of innovative methods, technologies and competences for training specialists in economic sectors. This determines the relevance and necessity of conducting this scientific research. The purpose of the article is to find and substantiate the innovative competences of the methodology and organization of scientific and applied research in the preparation of specialists in the fields of economics. As part of the research, the following general scientific theoretical methods were used: system analysis and synthesis - to build a system for improving scientific education; induction method - for accumulation, generalization and processing of information of relevance and unsolved problems of research of scientific competences; the method of deduction - to distinguish the main components of the problem; methods of abstraction and concretization - for a schematic and practically oriented description of the problems of introducing innovations in scientific education; abstract-logical method - for identifying logical problems of the system of introducing innovative competencies in scientific education. Within the framework of the conducted research, an innovative and competent system of dynamic improvement of scientific education was proposed. The basis of the system is the mechanism of dynamic selection of innovative components of the relevant branch of the economy. As functional elements of such a mechanism, three fundamental competencies of the methodology and organization of scientific and applied research are defined: competencies of choosing effective research methods; competences of verification of scientific information; competences in the use of means of informatization of scientific research. In combination with the personnel component, such a mechanism should ensure dynamic normative regulation of higher education standards in the innovative plane. The practical significance of the obtained results lies in the fact that the recommendations and proposals presented in the study provide justification for the implementation of the innovation-competency system of dynamic improvement of scientific education. The development and description of relevant general and special competencies of the analyzed standards of higher education are defined as prospects for further research in this direction. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/2415 |
Розташовується у зібраннях: | 06.39.41 Теорії менеджменту |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
1.pdf | основний текст | 394.55 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.