Please use this identifier to cite or link to this item: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/2345
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVdovichen, Anatolii-
dc.contributor.authorChornovol, Alla-
dc.contributor.authorMustetsa, Iryna-
dc.contributor.authorTabenska, Julia-
dc.contributor.authorTomniuk, Tetiana-
dc.date.accessioned2024-09-24T12:27:30Z-
dc.date.available2024-09-24T12:27:30Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.otherУДК 336.1:338.244.47(477)-
dc.identifier.urihttp://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/2345-
dc.description.abstractFiscal decentralisation is a vital trend in developing the local finance system in Ukraine and EU member-states. Decentralisation processes have demonstrated their effectiveness in terms of more effective allocation, distribution, and spending of taxpayers' money. This article aims to evaluate the level of revenue fiscal decentralisation and tax autonomy in the EU member-states and Ukraine as essential priorities for ensuring the financial capacity of local self-governments and to determine how to develop local finance in the medium term. We analysed in depth the peculiarities of local budget revenues and found that state budget transfers prevailed over tax revenues from 2001 to 2022. Among the European countries, the Nordic countries, and the countries with the three-levelled budgetary system (Germany and Spain) had the highest level of fiscal decentralisation regarding their own revenues. Taking the sub-sample of Central European countries into account, the budget systems of Ukraine, the Czech Republic and Poland were the most decentralised ones. The highest level of tax autonomy characterises the Nordic and countries with the three-levelled budgetary system (Belgium and Spain). This indicator is low in Ukraine and needs to be increased in the medium term. The authors proposed ways to increase local self-governments' financial capacity: to introduce a joint model for State tax service and local self-governments in property tax administration, use the estimated value of real estate instead of the real estate area as a tax base for property taxes, expand the local tax digitalisation process. Фіскальна децентралізація є важливим трендом розвитку системи місцевих фінансів в Україні та країнах-членах ЄС. Децентралізаційні процеси засвідчили свою ефективність щодо більш ефективної алокації, розподілу та витрачання коштів платників податків. Метою дослідження є оцінка рівня децентралізації в царині доходів і податкової автономії в країнах-членах ЄС та Україні як важливих пріоритетів забезпечення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування, а також визначення шляхів розвитку місцевих фінансів у середньостроковій перспективі. Ми детально проаналізували особливості доходів місцевих бюджетів і виявили, що трансферти державного бюджету переважали над податковими надходженнями в період із 2001 по 2022 рік. Серед європейських країн Нордичні країни й країни з трирівневою бюджетною системою (Німеччина та Іспанія) мали найвищий рівень фіскальної децентралізації в царині власних доходів. У країнах Центральної Європи бюджетні системи України, Чехії та Польщі виявилися найбільш децентралізованими. Найвищий рівень податкової автономії характерний для скандинавських і країн із трирівневою бюджетною системою (Бельгія та Іспанія). Цей показник в Україні є низьким і потребує підвищення в середньостроковій перспективі. Автори пропонують шляхи підвищення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування: запровадити спільну модель адміністрування податку на майно для органів Державної податкової служби й органів місцевого самоврядування; використовувати оціночну вартість нерухомого майна, а не площу нерухомого майна як базу оподаткування щодо податків на майно; розширити процес цифровізації в царині справляння місцевих податків.uk_UK
dc.language.isoenuk_UK
dc.publisherFISCAL DECENTRALIZATION AND LOCAL FINANCE IN UKRAINE AND EU MEMBER-STATES / A. Vdovichen, A. Chornovol, I. Mustetsa, J. Tabenska, T. Tomniuk // Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. – 2024. – № 3(56). – P. 86–96. – URL: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.56.2024.4390.uk_UK
dc.subjectfiscal decentralizationuk_UK
dc.subjectфіскальна децентралізаціяuk_UK
dc.subjectlocal financeuk_UK
dc.subjectмісцеві фінансиuk_UK
dc.subjectlocal budgetsuk_UK
dc.subjectмісцеві бюджетиuk_UK
dc.subjectfinancial capacity of local-self-governmentsuk_UK
dc.subjectфінансова спроможність органів місцевого самоврядуванняuk_UK
dc.subjecttax autonomyuk_UK
dc.subjectподаткова автономіяuk_UK
dc.subjectproperty taxesuk_UK
dc.subjectподатки на майноuk_UK
dc.titleFiscal Decentralization and Local Finance in Ukraine and Eu Member-Statesuk_UK
dc.title.alternativeФіскальна децентралізація й місцеві фінанси в Україні та країнах-членах ЄСuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Appears in Collections:06.73.15 Державні фінанси. Податки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vdovichen_fiscal decentralization.pdfОсновний текст417.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.