Please use this identifier to cite or link to this item: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/1430
Title: Інновації в освітньому процесі Чернівецького торговельно-економічного інституту ДТЕУ в контексті євроінтеграції
Other Titles: Innovations in the Educational Process of Chernivtsi Institute of Trade and Economics of the State University of Trade and Economics (Chite Sute) in the Context of European Integration
Authors: Вдовічен, Анатолій Анатолійович
Кифяк, Василь Федорович
Keywords: євроінтеграція
European integration
навчальний процес
educational process
інноваційні методи
innovative methods
форми роботи
forms of work
вища освіта
higher education
якість
quality
ефективність
efficiency
знання
knowledge
Issue Date: 2022
Publisher: Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. – Чернівці : ЧТЕІ ДТЕУ, 2022. – Вип. IV (88). Економічні науки. – С.96-110.
Abstract: Актуальність. Постановка проблеми. В умовах глобальної конкуренції за людський капітал та талановитих фахівців у сфері освіти назріла гостра необхідність змін в організації освітнього процесу у ЗВО з посиленням практичної складової і спрямуванням його на інтеграцію в європейський освітній простір та інноваційний розвиток економіки. Прийнята Стратегія розвитку вищої освіти в Україні повинна бути реалізована шляхом застосування нових та удосконалених методів і практик (включаючи цифрові технології) для викладання, навчання та оцінювання, що повинні бути адаптовані до європейських вимог та здійснюватися у тісному зв’язку із науковими дослідженнями. Заклади освіти повинні диверсифікувати освітні пропозиції та оновлювати зміст освіти з метою задоволення зростаючих потреб у розвитку інноваційного та критичного мислення, підприємницьких та лідерських навичок, розвивати гнучкі освітні траєкторії на основі студентоцентрованого підходу. Для Чернівецького торговельно-економічного інституту Державного торговельноекономічного університету (ЧТЕІ ДТЕУ) спрямованість на підвищення якості вищої освіти, жорстка конкуренція та утримання лідерства у підготовці фахівців економічних спеціальностей для невиробничої сфери регіону, ще більшою мірою актуалізують необхідність використання інноваційних методів і підходів до організації навчального процесу та відповідності його європейським нормам. Мета дослідження полягає у визначенні найбільш ефективних інноваційних методів навчання, що використовуються в освітньому процесі ЧТЕІ ДТЕУ та їх впливу на формування компетентностей студентів, а також встановлення форм і методів роботи з вирішення окремих ключових проблем, ідентифікованих у Стратегії розвитку вищого освіти в Україні на 2022-2032 роки. Методологія. Теоретичним і методологічним підґрунтям для написання статті стало законодавство України та ЄС, праці вітчизняних й іноземних науковців. Під час дослідження були використані такі методи: аналізу та теоретичного узагальнення – для визначення інновацій в навчальному процесі, порівняльного аналізу та синтезу – для обґрунтування переваг та перспектив впровадження нових технологій та сучасної техніки; опитування – для визначення переваг, що вплинули на вибір ЗВО абітурієнтами для отримання вищої освіти. Результати дослідження. На основі аналізу організації навчального процесу у ЧТЕІ ДТЕУ визначено найбільш ефективні інноваційні методи навчання, до яких відносяться: кейс-метод, який легко поєднується з традиційними методами навчання, що надають нормативні знання; проєктний метод, спрямований на самостійну роботу студентів та розвиток їх пізнавальних навичок; інтерактивне навчання, головною метою якого є створення комфортних умов навчання, при яких студент відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність, що значно підвищує продуктивність самого процесу навчання; інформаційно-комунікаційні технології, які забезпечують швидкі комунікації, що спрямовані на підготовку студентів до повноцінного життя та діяльності в умовах цифровізації суспільства. Загалом, вища освіта в ЧТЕІ ДТЕУ базується на сучасних методах навчання і підходах, що наближають академічні знання до економічної реальності та готують випускників інституту, які володіють здібностями та навичками до виходу на ринок праці. На прикладі реалізації однієї з п’яти ключових проблем, визначених Стратегією розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки, встановлено форми і методи роботи у Чернівецькому торговельно-економічному інституті Державного торговельно-економічного університету. Практичне значення. Використання в освітньому процесі ЧТЕІ ДТЕУ інноваційних методів та підходів сприяє підвищенню якості навчання і практичній підготовці студентів та дозволяє ідентифікувати інститут як сучасний заклад вищої освіти, що відповідає європейським принципам, підходам та практикам. Перспективи подальших досліджень. Важливими напрямками подальших наукових досліджень є використання інноваційних підходів під час практики та стажування безпосередньо на підприємствах, вивчення можливостей спільного виконання проєктних робіт, фундаментальних та пошукових досліджень, визначення ефективності взаємодії ЗВО і бізнес-структур при виконанні госпдоговірних тем на замовлення підприємств і організацій та ін. In the conditions of global competition for human capital and talented specialists, higher education institutions need the changes in the educational process organization with strengthening of the practical component and directing it to integration into the European educational space and innovative development of the economy. The adopted Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine should be implemented through the use of new and improved methods and practices (including digital technologies) for teaching, learning and assessment, which should be adapted to European requirements and carried out in close connection with scientific research. Educational institutions should diversify educational offers and update the content of education in order to meet the growing needs for the development of innovative and critical thinking, entrepreneurial and leadership skills, develop flexible educational trajectories based on a student-centered approach. Based on the analysis of the educational process organization at Chernivtsi Institute of Trade and Economics of the State University of Trade and Economics, the most effective innovative teaching methods have been determined, including case method, project method, interactive learning, information and communication technologies which provide fast communications, aimed at preparing students for a full-fledged life and activity under social digitalization. In general, higher education at ChITE SUTE is based on modern teaching methods and approaches that bring academic knowledge closer to economic reality and trains the Institute graduates to master corresponding abilities and skills necessary for entering the labor market and to become those, who are searched for by employers. The use of innovative methods and approaches in the educational process of ChITE SUTE contributes significantly to the improvement of the quality of education and practical training of students, as well as allows identifying the Institute as a modern higher education institution that corresponds to European principles, approaches and practices. The most important directions of further scientific research are the use of innovative approaches during practice and internships directly at enterprises, studying the possibilities of joint implementation of project works, fundamental and research studies, determining the effectiveness of the interaction of higher education institutions and business structures in the implementation of economic topics ordered and agreed upon by enterprises and organizations, etc.
URI: http://rps.chtei-knteu.cv.ua:8585/jspui/handle/123456789/1430
Appears in Collections:14.35.07 Освіта і навчання у вищій професійній школі

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
166.pdfОсновний текст236.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.